Het Commissariaat voor de Media (CvdM) blijft bij de boete van 20.000 die het de Coen & Sandershow (BNN 3FM) heeft opgelegd. Volgens het CvdM zijn in de uitzending van 12 maart 2009 leden geworven door op cadeaus te wijzen die de nieuwe leden konden krijgen. En dat is tegen de regels.
BNN erkende de regels overtreden te hebben, maar vroeg het Commissariaat de boete te matigen omdat het om een ‘incidentele vergissing in het heetst van de ledenjacht’ zou gaan. ‘Die heeft kunnen gebeuren omdat het programma geen ‘gescripte onderdelen’ kent. Dit incidentele karakter blijkt ook uit het ontbreken van jingles die wijzen op de voordelen die verbonden zijn aan een lidmaatschap’.
Het CvdM is het daar niet mee eens, mede omdat het ‘Nationale Ledenwerfdag‘ was. In de uitzending is volgens het commissariaat gezegd: "een nieuw lid kan een BNN scheurkalender, een Lama dvd of een ander leuk cadeautje uitzoeken" om 18:19 uur. Er was wel een ontheffing verleend om te kunnen oproepen tot ledenwerving. "In uw ontheffingsverzoek heeft u aangegeven dat de uitzending een actiematig karakter met betrekking tot ledenwerving zou hebben. BNN heeft dan ook een groot belang gehad bij het plaatsen van deze opmerking en juist in deze uitzending", aldus het Commissariaat. En dus blijft de boete van kracht.
Het Commissariaat pleitte er in september voor de regels rond de cadeaus die publieke omroepen aan nieuwe leden geven, te veranderen. Publieke omroepen mogen bij wervingsacties geschenken uitdelen met een maximale inkoopwaarde van vijftien euro. Het Commissariaat pleit ervoor om de grens te stellen op een winkelwaarde van vijftien euro. Tijdens de voorbije ledenwerfperiode werd er voor 152.500 euro aan boetes opgelegd. In een rapport zegt het Commissariaat desondanks dat de publieke omroepen de regels rond wervingsacties over het algemeen goed hebben nageleefd.