Dagbladuitgevers moeten naast hun activiteiten op papier ook de volledige mogelijkheid krijgen radio- of televisie-activiteiten te ontplooien. Het Commissariaat voor de Media pleit daarom voor versoepeling van de zogenoemde cross-ownership beperkingen voor dagbladen, zodat deze bedrijven zich kunnen ontwikkelen tot multimediaondernemingen en zo makkelijker kunnen overleven in een tijd dat mensen steeds minder (betaalde) kranten lezen.
Door milder om te gaan met de regels kunnen ook grotere dagbladbedrijven een uitzendlicentie aanvragen. Om een te grote concentratie van opiniemacht te voorkomen moet wel een nieuw instrument worden ontwikkeld dat kijkt naar de effecten van concentratie op de nieuwsmarkt. Deze aanbevelingen doet het commissariaat deze week in het vierde rapport Mediaconcentratie in Beeld.
“Versoepeling is nodig om uitgevers de mogelijkheid te bieden zich multimediaal verder te ontwikkelen en daarmee hun overlevingskansen te vergroten, zegt I. Brakman van het commissariaat. Volgens haar is er bovendien behoefte aan het opnieuw definiëren van het Nederlandse medialandschap, vooral omdat RTL zich met een buitenlandse licentie op de Nederlandse mediamarkt richt. Daardoor ontstaan er ongelijke kansen voor bedrijven op deze markt. [De Telegraaf]