Kijk- en Luisteronderzoek van de Publieke Omroep kwam vorige week met het voorstel om het kijkcijfer en luistercijferonderzoek te bundelen. CRN Radio Sales, de landelijke verkoopmaatschappij van de commerciële regionale radiostations, steunt dit plan.
Door de kosten in verhouding te delen is een snellere introductie van de nieuwe elektronische onderzoeksmethode mogelijk, waardoor er meer ruimte onstaat voor het aantal participanten in het radio-onderzoek. Op dit moment is het aantal beschikbare posities voor radiostations in het dagboekje vol, waardoor uitbreiding van het aantal commerciële regionale radiozenders binnen CRN onmogelijk is. Ook voor nieuwe initiatieven zoals radio via internet, of een op allochtonen gericht station als FunX is in het huidige onderzoek geen ruimte beschikbaar.
Jan Lagrouw, algemeen directeur CRN: Het kan niet zo zijn dat we in een technologisch supertijdperk waar alle radiobestedingen zijn gekoppeld aan computerdata bij de mediabureaus, de verdeling van miljoenen euro baseren op het invullen van een dagboekje. De enige groep die daar serieus tijd voor heeft zijn 60+ers. Bovendien is het bijna beschamend dat ik tegen potentiële CRN-zenders moet zeggen dat dit niet mogelijk is omdat er geen ruimte is in het dagboekje.
Eind dit jaar gaat een proef van start met drie meters die via elektronische signalen registreren naar welk radiostation een respondent luistert, de resultaten worden medio 2006 verwacht.