Ieder weekend een column van Peter van Dal, mediaverslaggever.
Het roer gaat om! Aanstaande maandag kunnen we het nieuwe Noordzee FM gaan beluisteren. Het pas door John de Mol overgenomen station gaat proberen het grote publiek aan te spreken. En ik denk dat ze daar ook in kunnen slagen ook. Al zeggen ze het zelf niet, maar Noordzee FM wordt natuurlijk een grote concurent van Radio 538, 3FM en Yorin FM. En met de huidige middelen en mensen aan dat roer is in het verleden al bewezen dat een station groot kan worden.
Noordzee maakt veel kans. Ze haalde uiteraard al twee grote namen naar het station, en dat heb je nodig om je station aan de luisteraars te ‘verkopen’. En er valt nog zeker marktaandeel te veroveren. Bij de laatste luistercijfers (nov/dec) haalde het station een marktaandeel van 4,0%. Daar valt echt nog meer uit te halen. Yorin FM zal op z’n hoede moeten zijn. Het station zit al in een negatieve spiraal, en kan door het nieuwe Noordzee FM wel eens nog verder terug zakken. Mede door het feit dat veel ‘Jensen’ luisteraars nu naar Noordzee over zullen stappen.
Dan is er de dekking van Noordzee. Die is stiekem toch erg groot. Met een grote zender in Rotterdam kan het Rijnmond gebeid, van oudsher in dat genre bediend door Yorin FM, nu wel eens Noordzee FM als marktleider krijgen. En voor de rest heeft Noordzee ook landelijk gezien een grote dekking.
Iets wat ik dan weer niet begrijp is waarom ervoor gekozen is om de top dj’s meteen in de ochtend- en middagspits te zetten. Op dat moment wordt er natuurlijk wel veel geluisterd, maar de concurentie op die tijdstippen is gigantisch. Het zal moeilijk worden om daar winst te behalen en de luisteraars bij de andere stations weg te halen. Vooral ook omdat het verschil in de soort programma’s niet erg groot is. Uiteindelijk lijken de programma’s natuurlijk al op het aanbod dat op andere zenders geboden wordt op dit moment.
Daarnaast vraag ik me af of de naam Noordzee FM nog lang zal blijven. Ik krijg bij het woord Noordzee FM een wat oubollig idee in mijn hoofd. En die beeldvorming zullen meer mensen hebben. Het station stond in het verleden toch vooral bekend om de muziek uit het Nederlandse land. Een wat meer pakkende naam zou dan ook best op zijn plaats staan.
En dan is er nog de reclamecampagne. Een beetje onduidelijk naar mijn idee. De website www.hetroergaatom.nl is niet echt duidelijk. Het was maar dat ik wist waar het om ging, maar als argeloze burger zou ik niet meteen doorhebben waar het over gaat. Daarbij mis ik de reclames voor Jensen een beetje. Nou ben ik geen campagne-deskundige, maar het lijkt mij niet de meest ideale manier om een nieuw station te promoten.
Al met al is het morgen weer een spannende dag en zal mijn radio zeker wat vaker op Noordzee FM gaan staan, maar of hij daar ook blijft?