RadioFreak kreeg laatst een mailtje met de vraag hoe het toch komt dat 747AM nog steeds negen keer zoveel luisteraars trekt als Business Nieuws Radio. En verrek, de zender via de middengolf scoort nog beter dan een landelijke zender op FM. En plots herinnerde ik mij het drama dat Radio West heet. De regionale zender ging de hele dag nieuws uitzenden zonder muziek daarbij. En daar zit misschien de fout.
Het idee van een nieuwscarrousel is wel aardig en komt uit de Verenigde Staten, maar ik denk dat we gerust kunnen concluderen dat zo’n programmering helemaal niet werkt hier in Nederland. En als ik naar mezelf kijk: ik luister nooit naar Business Nieuws Radio. Dan liever naar Radio 1. Business Nieuws luistert namelijk gewoon niet lekker weg. En daar zit hem denk ik het probleem. Want het commerciële nieuwsstation heeft wel altijd snel het laatste nieuws. Doordat ze 24 uur per dag in de lucht is met nieuwsuitzendingen die live zijn. En de laatste luistercijfers brengen ook geen goed nieuws. Met een landelijke dekking scoort BNR maar een marktaandeel van 0,3 procent.
Op televisie werkt het trouwens wonderbaarlijk wel. RTL Z scoort er al een tijdje goed mee om de hele dag non-stop nieuws te brengen. En als ik eerlijk ben kijk ik daar regelmatig naar. Ieder uur een nieuw bulletin dat vervolgens het hele uur daarna in de herhaling gaat. Het gaat zelfs zo goed met RTL Z dat de NOS al verregaande plannen heeft om overdag hetzelfde te gaan doen op Nederland 2. Het Journaal moet dan ieder uur een nieuw bulletin gaan verzorgen. Want ja, wie was er het eerste met het nieuws over 11 september? RTL Z. En de zender had nog veel meer primeurs. Puur en alleen omdat het constant in de lucht is. Pikant detail: Radio 1 was op 11 september drie kwartier na de gebeurtenis pas in de lucht. Er werd nog over een of ander boek gepraat toen ineens de programmering werd omgegeooid. Business Nieuws Radio was toen al lang en breed aan het uitzenden over de ramp.
Maar wat moet Business Nieuws Radio dan doen? HEt antwoord is denk ik simpel: meer muziek uitzenden. De programma’s beluisterbaar maken. Op televisie hoeft dat niet. Daar heb je beelden om naar te kijken. Maar dat werkt op de radio natuurlijk niet. Daar moet je muziek hebben. In ieder geval in de daluren. En misschien kan de nieuwszender daar nog een nieuwe doelgroep mee aanboren door bijvoorbeeld enkel jazz te draaien. Maar het slimste zou zijn om toch ‘middle of the road’ te gaan draaien. En dan zal het luisterpubliek ook vanzelf komen. Want snel, dat zijn ze bij Business Nieuws Radio!
Peter van Dal, mediaverslaggever
Reageren op deze column? Dat kan op ons forum of via column@radiofreak.nl.