Ieder weekend een column van Peter van Dal, mediaverslaggever.
Edwin Evers was de trendzetter. Toen hij van 3FM naar Radio 538 vertrok, zei Henk Westbroek al: “Hij heeft 1,2 miljoen redenen om te vertrekken”. En daar had de Utrechtenaar een vooruitziende blik. Vanaf dat moment werd de radio-transfermarkt geopend. Voorzichtig volgden er meer. Zo vertrok Jeroen van Inkel van Veronica naar Radio 538 en ging Ruud de Wild ging van Radio 538 naar 3FM. En beiden zullen er ook niet slechter op geworden zijn. Tot dan toe kwamen dit soort transfers met hoge bedragen maar zelden voor. En na deze transfers, bleef het ook even stil.
Maar John de Mol gooide er anno 2002 nog een schepje bovenop. Hij begrijpt dat je enkele ‘namen’ bij een station moet hebben om een zender bekendheid te geven. En voor zijn net nieuw gekochte Noordzee FM trok hij dus Gordon en Robert Jensen aan. En niet voor de gezelligheid, want deze twee kunnen maar moeilijk door één deur. Gordon vertelde al bij Beau van Erven Dorens op Yorin FM over zijn salaris: “Ken je de Postcode Loterij Straatprijs? Die valt dan op 1 adres!”. Voor Jensen zal hetzelfde gelden. En is, vooral bij Jensen, nu nog wel te zeggen dat je naar een ander station gaat ‘omdat het een beter station is’? Jensen had een programma op prime-time en was zelfs programmaleider. Nee, hier lijkt het al ernstig om het geld te gaan.
Maar moet deze tendens doorgezet worden? Moet je wel gaan voor het geld? Blijft de ‘passie voor radio’ niet het belangrijkste? Vragen die onmiddelijk bovenkomen. Buiten het feit dat het moeilijk zal worden deze trend te stoppen, kun je wel kritiek hebben. Edwin Evers bleef stijf volhouden dat hij ging omdat hij bij Radio 538 zijn eigen muziek mocht uitzoeken. Maar als we even eerlijk zijn, ging het natuurlijk voor een groot deel om het geld. Zijn luisteraarskring bij Radio 3FM was gigantisch. Een kring die hij bij Radio 538 nooit meer kan bereiken. Daarbij was de muziekkeuze bij 3FM helemaal niet zo strak. Evers zocht best veel platen zelf uit. Maar aan de andere kant is het logisch dat Evers zijn populariteit uitbuitte. Je kunt niet eeuwig op je top blijven, en dan moet je snel toeslaan. Wat mij betreft staat die weegschaal dan ook in evenwicht.
Vanuit mijn radiohart vind ik dat het eingelijk te ver is doorgeschoten, nu al. Eigenlijk moet je voor het station gaan waar je je het lekkerst voelt en waar je een zo groot mogelijk publiek kunt bereiken. Maar de trend zal niet te stoppen zijn. En misschien zorgt dit ervoor dat het dj-vak verder zal professionaliseren. Er zullen resultaten geboekt moeten worden. Een ‘grote naam’ moet wel het gewenste marktaandeel binnentrekken. En ook hier zal dus gelden: je bent net zo snel door de achteruitgang verdwenen, als dat je door de voordeur werd binnengetrokken.
Een goeie afweging zal dus gemaakt moeten worden. ‘Ik wil op een lekker station zitten, maar ook op een veilige financiele toekomst’. Dat zou wat mij betreft de centrale gedachte van een dj moeten zijn.