Radio Veronica en Classic FM starten vanaf 1 januari met bewijsnummering van haar commercials. Hierdoor kan de adverteerder achteraf controleren of de commercial op de juiste wijze en het juiste tijdstip is uitgezonden. De Associatie Nederlandse Adverteerders (BVA) en het Platform Media Adviesbureaus (PMA) hechten veel waarde aan bewijsnummering.
Ongeveer 2 jaar geleden zijn Sky Radio, Radio 538 en Noordzee FM als eerste radiostations in Europa hiermee begonnen. Nu zullen ook Radio Veronica en Classic FM openheid van zaken geven. Carlo de Boer, algemeen directeur Sky Radio Group over de bewijsnummering: “Zowel Radio Veronica als Classic FM zijn belangrijke spelers in de radiomarkt. Al jaren wordt er door de Sky Radio Group aan de weg getimmerd om het medium radio verder te professionaliseren. Ook bewijsnummering is hierbij een belangrijk middel.”
SoundAware BV heeft hiervoor Identity ontwikkeld, een compleet Audio Herkennings Systeem voor herkenning van audio met behulp van een zogenoemde fingerprint. Deze fingerprint refereert aan alle kerngegevens van de radiocommercial zoals de naam van de adverteerder, de campagne, blokpositie en het geplande uitzendmoment. De gegevens worden te beschikking gesteld aan de media-inkoopbureaus.