Na uitgebreid marktonderzoek zal City FM haar naam en format vanaf morgen wijzigen. Het station zal dan City FM Classic Rock gaat heten. Het format van de randstadzender komt nu geheel in het teken van rockmuziek te staan.
Ook blijkt uit de programmering dat in het nieuwe format de nadruk ligt op non-stop muziek. Door de week hebben alleen Hans Boelen (06:00 – 9:30 uur), Melvin Vermeer (16:00 – 19:00 uur) en Jeroen van Doorn (12:00 – 13:00 uur) een eigen show. De overige time-slots worden gevuld met non-stop rockmuziek.
Programma directeur Jean Kiekebosch heeft alle vertrouwen in de nieuwe koers. “Het marktonderzoek heeft het radiolandschap in de Randstad duidelijk in kaart gebracht. In ons uitzendgebied is veel behoefte aan een radiostation in de ether met uitsluitend classic rock hits uit de jaren ’70 en ’80. De nadruk komt bij City FM Classic Rock dan ook nog meer op de muziek te liggen. Waar de andere radiozenders elkaar beconcurreren met bekende Nederlanders, willen wij ons met een zorgvuldig gekozen muziekformat onderscheiden. Uiteindelijk moet de muziek voorop staan bij radio”, aldus Kiekebosch.
City FM scoorde met het pop & rock format selectief in de commerciëel aantrekkelijke doelgroep 20-34 jaar. Met het nieuwe format schuift de doelgroep naar boven toe op. “Zolang City FM Classic Rock de muziek, de vormgeving en de klankkleur afstemt op luisteraars tussen de 25 en 45 jaar blijft het commerciëel zeer de moeite waard”, zo zegt Sales director Jan Lagrouw van verkooporganisatie CRN. “We waken ervoor dat het geen ‘mannen met baarden’-station wordt, maar dat de zender fris en modern klinkt. Het classic rock format is zo gekozen dat het zowel mannen als vrouwen aanspreekt.”
De stationsstem is ook anders geworden. Hier is Martin Stoker voor aangetrokken. Hij was tot voor kort werkzaam bij Yorin FM.
De komende weken zal de koerswijziging promotioneel worden ondersteund door middel van abri- en printcampagnes, maar ook door een opvallende City-bus. Het begeleidende promotieteam brengt het nieuwe format bij (potentiële) luisteraars onder de aandacht.