De eigenaar van Young City Media BV (City FM) uit Amsterdam heeft in de Haagse rechtbank aangeslagen tegenover Wedel Communications BV (radiostation Fresh FM uit Zoetermeer) gestaan. Young City Media eist dat Fresh FM stopt met de huidige manier van klantenwerving, die ertoe zou leiden dat bedrijven op basis van misleidende informatie met commercials overstappen van City FM naar Fresh FM.
"Dit voelt als een dolk in m’n rug. Ik weet dat het een emotionele en geen inhoudelijke reactie is, maar ik kan zo’n streek niet begrijpen", zei de eigenaar van Young City Media.
Volgens dat bedrijf verleidt Fresh FM investeerders voor reclamespotjes met een ‘overstapkorting’ van City FM naar Fresh FM van 25 procent, terwijl dit slechts een introductiekorting zou zijn. Ook zou Fresh FM een misleidende brief naar klanten hebben gestuurd, ten nadele van City FM.
"Fresh FM brengt door de brief onzekerheid en twijfel bij onze adverteerders," aldus advocaat Gabel. "Fresh FM zegt onder meer in de brief dat zij 35 keer meer luisteraars heeft als City FM. Maar dat je 35 keer meer luisteraars hebt, staat niet gelijk aan 35 keer meer respons. En dit is wel waar klanten die willen investeren naar kijken. Nu is er een kans dat wij reclame-inkomsten mislopen."
Fresh FM schoof dit argument opzij. "Klanten zijn degelijke bedrijven, die echt wel bekend zijn met het interpreteren van cijfers."
Young City Media wil nu een lijst van Fresh FM met namen en adressen van klanten waar de brief naartoe is gestuurd. Doet de gedaagde partij dit niet, dan eist het radiostation een dwangsom van 50.000 euro per dag of een door de rechter te bepalen bedrag voor de schade. Ook wil City FM dat Fresh FM naar alle klanten een tweede brief stuurt waarin zij toegeeft dat in de eerste brief onjuiste gegevens zijn gebruikt.
De Uitspraak is op 13 januari.