De file-informatie op de publieke radio moet zo snel mogelijk wijzigen van kilometers in vertragingsminuten. “Alleen kilometers melden is ouderwets, zegt het CDATweede Kamerlid Ger Koopmans in de Telegraaf. “Bovendien geeft het te weinig zekerheid voor de automobilist. De ene file van twee kilometer kost veel meer tijd dan de andere. Koopmans wil dat minister Eurlings (Verkeer) gaat proberen om de publieke omroepen op het nieuwe spoor te krijgen.
Een aantal verstrekkers van verkeersgegevens, zoals de Verkeersinformatie Dienst (VID), vermeldt fileleed al zoveel mogelijk in tijdverlies. En bij het Utrechtse knooppunt Lunetten houdt minister Eurling zelf een proef met het vermelden van vertraging in minuten op de A27 en A28.
“Het is inderdaad nuttiger om de vertraging te melden dan de kilometerlengte, bevestigt Patrick Potgraven van de VID. “Want met een beetje pech geeft een file van twee kilometer s nachts een enorme vertraging. Terwijl een wat langere file soms amper ophoudt.
Eén obstakel is echter dat nog niet in elke snelweg detectielussen zitten. Die zijn nodig om filelengte en vertragingstijd te berekenen. Op de A7 boven Purmerend missen ze, net als in de A44, en op een deel van de A15 en de A58. “Over een jaar of drie moet dat voltooid zijn, schat Potgraven.
Ander probleem is dat de tijdsberekening niet altijd accuraat is. De gemiddelde snelheid in een file is het ene moment anders dan het andere. De ANWB verzorgt de file-informatie op de publieke radiozenders.