Sky Radio verloor dit jaar na acht jaar het marktleiderschap in de Intomart GFK luistercijfers. Het Algemeen Dagblad sprak met directeur Carlo de Boer die er nog alle vertrouwen in heeft. “Sky wordt weer de grootste.”
Sky Radio is sinds enige maanden na acht lange jaren geen marktleider meer. Hoe voelt dat?
“Het moment dat we echt werden gepasseerd door Radio 538 voelde wel even rot. Over het geheel genomen staat dit bedrijf er, door de lancering van Veronica, een stuk beter voor dan vorig jaar. We zijn als winnaars uit de frequentieverdeling gekomen. Maar ik kan er wel omheen draaien, het is even slikken dat Sky Radio niet meer het grootste radiostation is.”
Konden jullie het niet voorkomen?
“We hebben het nog lang weten te rekken, maar het was onvermijdelijk. Veel stations kopiëren ons. RTL FM klinkt als Sky Radio van 10 jaar geleden en de playlist van Noordzee is bijna identiek aan die van ons. Slechte radio wordt niet meer gemaakt. Het gevecht is bikkelhard.”
De eerste tik die jullie incasseerden was goed raak: Noordzee ging er ruim een jaar geleden vandoor met ‘jullie’ 100.7 FM.
“John de Mol wilde in één klap een grote speler op de radiomarkt worden en kocht bij de veiling voor het enorme bedrag van 10 miljoen euro per jaar de 100.7 FM. Psychisch was het verliezen van die frequentie voor ons toch wel een enorme klap. Want ja, die had ons veel succes gebracht en je weet niet wat de luisteraar gaat doen. En zoals verwacht heeft Noordzee enorm zijn best gedaan onze luisteraars in te pikken door te pogen ons kunstje na te doen.”
Toch is ook het marktaandeel van Sky nu voor de vierde maand achter elkaar gedaald.
“Het is minder erg dan het lijkt. We hebben deze zomer last gehad van de Olympische Spelen op tv en radio. Dat trekt weer aan. Op de lange termijn verwacht ik eerlijk gezegd wel dat Sky Radio nog meer terrein moet inleveren. Net als in het buitenland zullen alle stations verder naar elkaar toe kruipen. Noordzee FM, Yorin FM en RTL FM gaan allemaal nog wel iets stijgen. Toch zijn over twee jaar 538 en Sky nog steeds de dominante stations. Sterker nog: Sky wordt weer de grootste.”
Dat zou betekenen dat 538 terrein gaat verliezen de komende jaren. Maar wie doet ze wat? Niemand die de concurrentie met ze aangaat.
“Toch weet ik zeker dat het gaat gebeuren. 538 is het enige hitradiostation in Nederland. Dat is onnatuurlijk. Het is gewoon een gat in de markt. Het is eigenlijk ongelooflijk dat Yorin FM, dat recentelijk juist alternatievere muziek is gaan draaien, niet gewoon frontaal de aanval heeft ingezet. Want of dat nieuwe pop-rock format van ze gaat aanslaan, is nog maar zeer de vraag.”
Misschien iets voor het zieltogende 3FM?
“Nou, eerlijk gezegd denk ik dat het best eens die kant op kan gaan. 3FM heeft in een paar maanden drie procent verloren. Dat is gewoon knap met zo’n enorm bereik. Natuurlijk hebben ze dj’s als Rob Stenders en Ruud de Wild zien vertrekken, maar het station is ook gewoon slecht in de markt gezet. Sky Radio is dj free, dat is duidelijk. Maar de slogan van 3FM is Serious Radio. Goeiendag, wat is dat? Ze moeten gewoon knallen, goeie hits raken.”
Dat zou u mooi uitkomen, want dat zou een concurrent minder voor Veronica betekenen, dat onderdeel is van de Sky Radio Groep.
“Ach, Veronica redt het sowieso. Wij geloven daar erg in. Als dat station niet substantieel groeit de komende tijd, eet ik mijn schoenen op.”
De feiten zijn dat Veronica na een vliegende start nu alweer voor de vierde maand achtereen vrij fors is gedaald.
“Dat is onze eigen schuld. Het was programmatisch een beetje een rommeltje de afgelopen tijd. En dat kan niet in deze concurrerende markt. Ochtend-dj Adam Curry emigreerde naar Engeland. Jeroen van Inkel was lange tijd afwezig door privé-problemen. Maar nu staat alles weer op zijn plek.”
Vanwaar dat vertrouwen? Is Veronica, met louter muziek uit de jaren 80 en 90, niet een beetje radio door oude mannen voor oude mannen? Ferry Maat loopt tegen de 60.
“Veronica is primair bedoeld voor mannen van 20 tot 34 jaar en die vinden die muziek leuk. In de beleving van mensen is Veronica nog steeds een jong, hip, modern merk. Hoe oud onze dj’s zijn, interesseert me geen drol. Ferry klinkt nog hartstikke jong. De grap van radio is nu juist de illusie.”