De landelijke en publieke radiostations zijn deze week gestart met een grote campagne om DAB+ te promoten. Dat doen de stations met de slogan "Let's het digital". De campagne wordt ondersteund door het Ministerie van Economische Zaken.
Eén van de promotiemiddelen die wordt ingezet is een televisiespot waarin dj's van allerlei zenders 'Let's het digital' playbacken. Dat nummer is een bewerking van de plaat 'Let's get Physical' van Olivia Newton John. Edwin Evers, Giel Beelen, Mattie & Wietze, Humberto Tan, Gerard Ekdom, Rick van Velthuijsen, Lex Gaarthuis, Suzanne Bosman, Ron Brandsteder en Gijs Staverman zijn te zien in de commercial.
De investering in DAB+ door de landelijke radiostations was een eis voor de verlenging van hun FM-frequenties. De afgelopen maanden hebben stations daarom hard gewerkt om DAB+ uit te rollen in heel Nederland. De gratis uitzendingen via de ether zijn alleen te ontvangen met een speciale ontvanger. Deze zijn te koop als radio's voor in huis, maar zitten ook in moderne autoradio's. Een overzicht van DAB-ontvangers is hier te vinden.
Het voordeel van digitale radio is de geluidskwaliteit en het feit dat er veel meer zender kunnen worden beluisterd. Zo hebben de landelijke radiozenders allemaal de mogelijkheid gekregen om twee zenders door te geven via DAB+. Onder meer Radio 6, FunX, Classic FM, Juize FM en Efteling Radio zijn daardoor landelijk in de ether te ontvangen. Verder zijn er speciale themaversies van de landelijke zenders te beluisteren zoals Q-music Non Stop en Sky Livesongs.