RadioFreak melde een aantal dagen geleden al dat de nieuwe naam van BusinessNieuws Radio gaat veranderen in BNR Nieuwsradio. Wilde het station dit toen niet bevestigen nu is het dan officieel vanaf maandag zal de nieuwszender BNR Nieuwsradio gaan heten.
“De behoefte aan nieuws en actualiteiten is zo groot, dat we hebben besloten onze volledige zendtijd daarvoor in te zetten”, zegt Michiel Bicker Caarten, hoofdredacteur van BNR Nieuwsradio. “De tijd die we tot nu toe in muziek staken, gebruiken we om onze items te verbreden en te verdiepen. BNR Nieuwsradio zendt 24 uur per dag ieder halfuur een bulletin uit met het laatste nieuws, live vanuit de studios in Amsterdam. We spelen in op het leefpatroon van onze luisteraars. Overdag ligt het accent op actualiteit en omdat we permanent live in de lucht zijn, kunnen we snel inspelen op nieuwe ontwikkelingen of gebeurtenissen. Daarnaast krijgen we meer mogelijkheden om met name s avonds in de breedte en diepte te gaan met reportages en analyses”.
De nieuwszender ondergaat de grootste wijzigingen in zijn vijfjarig bestaan. “Groot voordeel van de 24-uursprogrammering is dat we nieuws uit de hele wereld live kunnen brengen. Of het nu gaat om de aandelenhandel in de Verenigde Staten en Azië of om de Amerikaanse verkiezingen. Wij zijn er bij, non-stop”, aldus Bicker Caarten. De samenwerking met Het Financiële Dagblad zorgt voor een verrijking van het aanbod financieel-economisch nieuws. Zo zal regelmatig live worden overgeschakeld naar de redactie van Het Financiële Dagblad voor analyses en achtergrondinformatie.
BNR Nieuwsradio gaat ook verkeersinformatie en de actuele snelheidscontroles dag en nacht uitzenden. We voorzien daarmee in een grote behoefte, want die rubriek is razend populair, aldus Michiel Bicker Caarten. We concentreren ons volledig op onze specialiteit en dat is nieuws in al zijn facetten. Dat maakt ons zo uniek.
Voor aanpassing van de naam BusinessNieuws Radio in BNR Nieuwsradio is gekozen om de breedte van het nieuwsaanbod te benadrukken. De nieuwszender richt zich niet meer alleen op mensen die geïnteresseerd zijn in financieel economisch nieuws, maar op de bredere groep ondernemende mensen die zowel zakelijk als privé een druk leven leiden en op elk moment van de dag het laatste nieuws willen horen. Zakelijk nieuws blijft voor ons een hoeksteen, maar we hebben de ambitie om dé nieuwszender van ondernemend Nederland te worden. De naam van de zender moet daarbij wel vertellen waar we voor staan”, aldus Philip Alberdingk Thijm, algemeen directeur van de FD Groep waar de zender deel van uit maakt. “Het merk BNR is inmiddels zo sterk, dat we die lettercombinatie in onze naam willen blijven houden.”
Vanaf maandag zal met de naam ook de nieuwe vormgeving geïntroduceerd worden. Stationsstem zal Eric Holzhauer worden, en de jingle zijn gemaakt door Top Format.