Vanuit het buitenland is veel interesse voor de Top 2000 die Radio 2 ieder jaar maakt. Vanuit Kroatië, Letland, België en Duitsland is veel belangstelling voor de succesformule van de Nederlandse publieke zender.
Tijdens het EBU-congres Multimedia meets RTV in Genève hield zendercoördinator Kees Toering van Radio 2 een presentatie over het succes van de Top 2000. Een gezelschap van tachtig radiobazen uit verschillende Europese landen was daarbij aanwezig. “Ik kreeg heel veel reacties uit de zaal. Dat is natuurlijk erg leuk. Ik denk dat een dergelijk project in andere landen net zoveel potentie heeft als in Nederland”, zo zegt Toering.
Hij heeft ook wel een verklaring voor de belangstelling. “Ik heb gemerkt dat de laatste week van het jaar voor veel radiostations een moeilijke periode is om in te vullen. Ik merkte bij de collega’s in het buitenland dat zij ook behoorlijk zoekende waren naar een nieuw concept naast het afgekloven kerstgedoe. En de Top 2000 is blijkbaar het idee waarop men zat te wachten.”
Toering waarschuwt er wel voor dat de Top 2000 niet ‘zomaar een lijstje’ is. “Wij hebben er een multimediaal belevingsevent van gemaakt. Het is door het hele voortraject, het stemmen, de tv-programma’s, internet en de merchandise een nationale gebeurtenis geworden.”
Het succes van de samenwerking binnen de publieke omroep aan de Top 2000 is ook bij de Raad van Bestuur niet onopgemerkt gebleven. Kees Toering is gevraagd om multimediale projecten op te zetten. “Het zal je niet verbazen dat ik deze uitdaging de komende tijd met veel plezier en inzet aanga.” [Broadcast Magazine]