Hoofdredacteur Paul van Gessel van BNR Nieuwsradio heeft de Tweede Kamer in een brandbrief gevraagd om een reclamevrije publieke omroep. Hij vraagt de Kamerleden om ‘een eind te maken aan de marktverstoring die door de publieke omroep wordt veroorzaakt’. Van Gessel vindt dat de publieke omroep van twee walletjes eet door geld te krijgen van de overheid en adverteerders.
"Volgens ons moet je kiezen: of belastinggeld ontvangen, of advertentiegeld binnenhalen." De brief komt nadat 18 procent van de 263 voltijdbanen bij de FD Mediagroep, waar BNR Nieuwsradio onder valt, moeten verdwijnen. De nieuwszender is sinds vorige week begonnen met het werven van tientjesleden om de financiële crisis het hoofd te kunnen bieden.
Niet alle commerciële zenders denken er zo over. Als het aan algemeen directeur Jan Willem Brüggenwirth van Radio 538 ligt blijven de publieke radiozenders reclame uitzenden. "Nu zijn we met publieke en commerciële partijen in staat om met twee of drie zenders de adverteerders bijna 100 procent dekking in Nederland te bieden. Op het moment dat de politiek de publieke reclameblokken er uit gaat halen, en als je als adverteerder dus volledig afhankelijk bent van de commerciëlen, wordt het medium radio een stuk minder interessant. Want hoe je het ook wendt of keert, dan kun je nooit meer aan dat soort percentages komen. Ze berokken je de media meer schade dan dat je helpt", aldus Brüggenwirth.
Van Gessel heeft voorzitter Jan Slagter van Omroep Max in ieder geval wel achter zich. Die pleitte er onlangs ook al voor de STER af te schaffen. "Het wordt tijd dat Loekie met pensioen gaat", zo zei hij naar aanleiding van eigen onderzoek. In opdracht van Omroep MAX heeft Evidens Onderzoekdiensten uit Amsterdam een onderzoek verricht onder ouderen en hen gevraagd waar men zich het afgelopen jaar het meest aan heeft geërgerd. In totaal hebben 1.193 panelleden van 50 jaar of ouder aan dit onderzoek meegewerkt. In de ergernissen top tien staat reclame bovenaan.
NPO-voorzitter Henk Hagoort zei eerder al niet van de STER af te willen. "Het is een illusie om te denken dat als je de STER-reclames afschaft er dan geld teruggaat naar de belastingbetalende burger of dat je er noodlijdende kranten mee redt. Het geld zal dan immers vooral naar de commerciële zenders gaan en in de zakken verdwijnen van buitenlandse aandeelhouders."