Sjors Fröhlich, hoofdredacteur van BNR Nieuwsradio, zegt zich zorgen te maken over de overnames die Talpa doet. Deze week werd bekend dat het bedrijf van John de Mol persbureau ANP overneemt. “Er zijn ook andere, kleinere partijen op de media markt”, zegt Sjors op NPO Radio 1. “BNR is er een van, maar er zijn meer lokale media. En die zien nu het Talpa-conglomeraat bijna als een soort Google en Facebook die voor ons de ruif volledig leegeten. Daar maak ik me wel zorgen over.”
John de Mol breidt zijn media-imperium verder uit, met als argument dat hij als Nederlands mediabedrijf wil opboksen tegen Google en Facebook. “Daar zit wat in”, zegt Sjors. “Maar vergeet niet de lokale media markt. Het is niet goed als er straks nog maar één partij is die hier de media bepaalt en twee Belgische mediahuizen die alle kranten in bezit hebben.”
Overname door Talpa
Zou Talpa wellicht ook geïnteresseerd zijn in BNR Nieuwsradio? “Het formele antwoord van onze aandeelhouder is dat BNR niet te koop is. Daar wil ik het graag bij laten”, antwoordt Sjors. De BNR-baas wijst ook op de juridische barrière. “Talpa Radio bestaat uit vier radiostations en in de wet is verankerd dat je maximaal vier radiostations bij één eigenaar mag hebben. Dus dan zou hij een van de radiostations moeten verkopen.”
Sjors benadrukt dat hij niet staat de juichen bij een overname van BNR door Talpa. “Het zou denk ik beperkingen geven. En ik sta ook wel voor de pluriformiteit voor de journalistiek in de Nederlandse media. Ik ben er niet voor dat één partij alle journalistieke media in handen heeft. Ik sta niet gelijk te juichen.”
Vervolgens: “Laat ik wel zeggen: ik ben heel blij dat het John de Mol is die deze moves maakt, want John de Mol houdt van de radio.”
Foto: BNR Nieuwsradio