Op dit moment heeft de omroep BNN 100.000 leden. Om ook in 2005 te mogen uitzenden moet de organisatie er per januari minstens 50.000 bij hebben. Reden genoeg voor de omroepvereniging om leden te gaan werven.
Voor de campagne, die maandag begint, heeft de vereniging 1 miljoen euro geleend. Nodig, want ‘BNN zit in de shit, dus word lid’, zo is het motto. In een weide in Eemnes presenteerde de vijfjarige omroep maandag zijn plannen. Reclamevliegtuigjes brachten de nieuwe slogan in de openbaarheid, waarna twee giertanks letterlijk met ‘shit’ strooiden. Voor BNN-directeur G. Timmer is het belangrijk dat zijn bedrijf wordt wakker geschud. ,,Er heerst te veel een sfeer van ‘BNN redt het toch wel’, maar we moeten ons keihard gaan inzetten voor meer leden.”
A-omroepen moeten 300.000 leden hebben, maar aan BNN is door de politiek een ‘status aparte’ verleend, waardoor de jongerenzender ook met de helft toe kan. Andere omroepen zit die verlaagde drempel niet lekker. Ze vrezen dat het bestel op deze manier wordt uitgehold, omdat nieuwe partijen gemakkelijker een licentie krijgen.
De acties van BNN kunnen Nederlanders de komende tijd niet ontgaan. Er komt een Bad News Newspaper, ex-BNN-leden worden aangeschreven, in bioscopen wordt reclame gemaakt, promotieteams gaan erop uit en op tv komt een teller in beeld die de nieuwste stand van het aantal leden vermeldt. Ook op de radio zendt de omroep spotjes uit. Als dat onvoldoende effect sorteert, haalt BNN in november een noodscenario uit de kast.(ANP)