3FM Serious Request 2016 heeft zo’n 9,9 miljoen mensen bereikt. Dat meldt Jurre Bosman, directeur radio van de NPO. Daarmee heeft de actie 300.000 mensen meer getrokken dan in 2015. Het marktaandeel van 3FM in de periode november-december 2016 was met 6,6 procent wel de laagste in de geschiedenis van 3FM Serious Request. Ten opzichte van vorig jaar bedroeg de daling zelfs 1,4 procentpunt.
Dat het bereik ten opzichte van 2015 toch is gestegen, is vooral te danken aan tv en online. Zo trok de nagellakactie van Tijn veel publiciteit, van politieke partijen tot aan landelijke media als de NOS. “De unieke combinatie van interactie en verbinding op alle platformen, liefde voor muziek en maatschappelijke betrokkenheid krijgt nog altijd veel waardering”, aldus Bosman.
In de acht jaar voor Serious Request 2015 en 2016 lag het bereik van de goededoelenactie altijd boven de 10 miljoen. Van de 2007-editie tot en met de 2014-editie varieerde het bereik van 10,3 miljoen tot aan 12,3 miljoen in 2013. Daarentegen kelderde het bereik van 3FM Serious Request 2015 met een miljoen.
Over de kwakkelende luistercijfers van 3FM – het station daalde in één jaar tijd van 8,0% naar 6,6% – zegt Bosman: “Het is geen verrassing dat het jaarcijfer van NPO 3FM daalt. Maar voor een zender die volop in ontwikkeling is, laten we ons nu niet leiden door cijfers. Wel door nieuw talent, nieuwe muziek en nieuwe ervaringen.”
Foto: NPO