Bert Kranenbarg neemt met verschillende landelijke en regionale radiomakers basisschool De Vijf Hoeven in Tilburg over. Op 7 juli is één van de hoogtepunten tijdens het project ‘communicatie met radio’. Het radiothema op de basisschool is hét startsein van een radio geïntegreerde ‘taalmethode’ die kinderen meer moet motiveren om de wereld te ontdekken en te werken aan hun taalvaardigheden.
Tijdens de projectweken lijkt ‘De Vijf Hoeven’ een heuse radioschool. Koen Wijn van Omroep Brabant komt vertellen over zijn werk als presentator en verslaggever. Ewald van Liempt van de Radio Academy leert kinderen hoe ze het nieuws kunnen voorlezen. Jasper Stads en Rob Keulemans vertellen hoe je een radioreportage maakt en gaan met kinderen ook echt aan de slag. Zij studeerden aan de School voor Journalistiek in Utrecht en Tilburg. Stads is een oud-leerling van de school en werkt nu bij NOS op 3.
Kranenbarg zal op 7 juli met een aantal radiotalenten van de KRO-NCRV Radioschool kinderen ondersteunen bij het maken van een radio-uitzending. Ook ervaren zij hoe het is om als journalist nieuws en informatie te onderzoeken.
Radio inzetten voor taalonderwijs
De Vijf Hoeven werkt aan een nieuw aanbod van taalonderwijs. Met de bouw van een radiostudio zette de school een belangrijke eerste stap. Met de integratie van radio in vakken als taal, spelling en begrijpend lezen moet het leren leuker worden. Kinderen begrijpen de functie van taal dan beter en zien eerder de noodzaak om hun taalvaardigheid te verbeteren. Daarnaast leren zij hun nieuwsgierigheid in te zetten om de wereld te verkennen en te ontdekken.
Taalvaardigheid is met sociale media, nieuws en nepnieuws in geen tijden zo belangrijk geweest. Kritisch leren kijken, lezen en selecteren zijn vaardigheden die in de 21e eeuw in school niet meer kunnen ontbreken. Ook digitale geletterdheid speelt een belangrijke rol en staat correct taalgebruik soms onbedoeld in de weg. Daarnaast is het leren van een taal voor een steeds groter wordende groep moeilijker vanwege een tweetalige opvoeding of een taalachterstand die ontwikkeling in de weg staat. De Vijf Hoeven wil kinderen gemotiveerd laten leren en ontdekken hoe ze met die informatiestromen het beste om kunnen gaan en wanneer ze bepaalde taalvaardigheden het beste kunnen inzetten.
Het project start maandag 19 juni en eindigt in de laatste week voor de zomervakantie. Op dinsdag 11 juli 2017 wordt de radiostudio officieel geopend.