In het eerste half jaar van 2023 is er ruim 105 miljoen euro besteed aan audioreclame. Dat is een record en een stijging van 4,4 procent ten opzichte van vorig jaar. Dat meldt Audify, de marketingorganisatie van de landelijke en regionale radiozenders, zowel publiek als commercieel.
De radiospotomzet – de commercials die je hoort op de radio – heeft met 90 procent het grootste aandeel in de audioreclamemarkt. In het eerste half jaar werd daar 94,8 miljoen euro aan uitgegeven. De digitale radio-omzet was goed voor 5,1 miljoen euro, 20 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Aan branded content reclame, dat is reclame buiten de reclameblokken, werd 5,2 miljoen euro uitgegeven.
De recordomzet is volgens Audify extra bijzonder, omdat begin dit jaar het nieuwe luisteronderzoek van start is gegaan. “De adverteerders en bureaus hebben het nieuwe luisteronderzoek omarmt”, zegt directeur Liedewij Hentenaar. “Zij maken goed gebruik van alle nieuwe toepassingen en fijnmazigere kennis van de verscheidene audioshows”
Foto: Benjamin Hartwich via Pixabay