Het luisteren naar radio en naar (eigen) muziek is in de afgelopen twee jaar verder toegenomen. In 2017 werd 190 minuten per dag geluisterd, inmiddels luisteren we gemiddeld 202 minuten naar audio. Hierin is live radio luisteren stabiel gebleken en heeft het een aandeel van 72 procent. Dit blijkt uit de AudioMonitor (voorheen het Audio Distributie Onderzoek), het tweejaarlijks onderzoek van de Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO), waarin het luisteren naar type audio, apparaten en distributiewijze nauwkeurig wordt vastgelegd.
De AudioMonitor geeft een totaaloverzicht van het luisteren naar audio. Naast live radio behelst dit muziekdiensten, eigen muziek en podcasts. Ook meet de AudioMonitor welke apparaten men gebruikt voor het luisteren en op welke wijze audio gedistribueerd wordt. Hiermee wordt het totale audiolandschap door NLO in kaart gebracht.
De gemiddelde luistertijd naar live radio bedraagt 144,7 minuten per dag. Dat is een fractie meer (0,3 minuten) dan twee jaar geleden. De radio/stereo-installatie, autoradio en draagbare radio zijn de drie belangrijkste luisterapparaten als het gaat om live radio luisteren. Samen zijn ze goed voor een aandeel van 69% in luistertijd voor live radio.
Podcasts
Inmiddels luisteren bijna 5 miljoen mensen naar podcasts, waarvan een kwart een abonnement heeft op één of meerdere podcasts. Het luisteren naar podcasts wordt gedaan via muziekdiensten (38%) of via de app of website van een radiozender (33%). De luisterplaats is vooral thuis (74%) in de avonduren. De gemiddelde luistertijd per sessie bedraagt 41 minuten.
Luistertijd DAB+ 26 minuten
De luistertijd naar DAB+ is 26 minuten, dit is een verdubbeling in vergelijking met 2017. Het percentage huishoudens met een DAB+-ontvanger steeg van 15% naar 24%. Het aandeel van digitaal luisteren (via DAB+, internet en/of settop-box) is opgelopen naar 39% (33% in 2017).
De smartphone wordt door ruim 30% van de populatie gebruikt voor het live luisteren naar de radio. Het grootste deel (54%) van het luisteren op een smartphone gaat naar de muziekdiensten zoals Spotify. De muziekdiensten als totaal hebben een luisteraandeel van 17% en zijn de grootste groeier ten opzichte van 2017. Spotify is de grootste dienst met een penetratie van 46%, daarvan heeft 59% een betaald account.
Nieuw in de metingen van de AudioMonitor is het bezit en gebruik van de smart speakers zoals Google Home, Amazone Echo en Sonos. Inmiddels is 8% van de Nederlanders in het bezit van zo’n speaker en gebruikt ruim de helft daarvan de speaker om naar live radio te luisteren. Het luistervolume is met gemiddeld 2,2 minuten per dag nog zeer beperkt. De helft daarvan gaat naar live radio, de andere helft naar muziekdiensten.