Het ANP gaat vanaf mei zijn netwerk van tipgevers uitbreiden in samenwerking met mobiele dienstverlener Your Personal Call Assistant (YPCA). De bedoeling is dat automobilisten straks 24 uur per dag hun tips kunnen doorbellen aan een speciale dienst van YPCA die op dit moment al veel mogelijkheden biedt aan mensen die onderweg zijn. Deze tips worden doorgestuurd naar de nieuwsredactie van het ANP, die er eventueel mee aan de slag gaat.
Jan van Vegchel, chef binnenland van het ANP: “Het concept van (auto)mobiele tipgevers is helemaal van deze tijd. Nieuws is door moderne communicatiemiddelen steeds sneller bij de nieuwsconsument en de rol van toevallige passanten in dat proces is groeiend. Met deze samenwerking sluit het ANP aan bij deze trend.”
De mobiele tipgevers die daarvoor geschikte telefoons hebben, kunnen ook fotos en video-opnamen maken. Directeur Lars Schotanus van YPCA: “Met de razendsnelle ontwikkeling en groeiende kwaliteit van cameras op mobiele telefoons kan iedereen heel gemakkelijk nieuwsspotter worden. Deze tipgevers hebben zo de kans dat wat zij het eerste hebben gezien en doorgegeven, het nieuws van de dag wordt.”