Zorgverzekeraar Amicon stopt met het uitzenden van twee radiocommercials bij de regionale omroepen. De twee spotjes wekken bij de luisteraars irritatie op, aldus de zorgverzekeraar. Het gaat vooral om een commercial waarbij wordt verteld dat mensen een gratis bloemkool kunnen afhalen. De luisteraar wordt in deze reclame tergend langzaam toegesproken.
Ook een tweede spotje levert veel negatieve reacties op. De luisteraar wordt ook hier op dicteersnelheid toegesproken en fonetisch opgeroepen om ‘gra-ties’ met de zorgverzekeraar te bellen.
Er was met 200 spots in vijf weken (inclusief die waarin nieuwe klanten en gratis EHBO-tas in het vooruitzicht wordt gesteld) eerder sprake van een waar bombardement. De lijzige vrouwenstem die de luisteraars via Radio Oost en Omroep Gelderland op dicteersnelheid toespreekt alsof ze met imbecielen van doen heeft, wordt nog dagelijks op menige werkvloer geïmiteerd. Want-bloem-kool-is-niet al-leen lekker, maar ook ge-zond.
In hoeverre de bloemkolenactie effect heeft gehad -meer Amicon-verzekerden in de zeven gemeenten- is nog niet bekend.