Alle landelijke radiozenders mogen ook in 2022 alcoholreclames uitzenden. Geen enkele radiozender is aan te merken als jongerenzender, meldt de Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) vandaag. De stichting baseert zich daarbij op de luistercijfers.
Hoewel onder meer SLAM! en NPO 3FM zich profileren als jongerenzender, is minimaal een kwart van het luisterpubliek van de zenders niet minderjarig. Het verbod voor reclame op alcoholhoudende drank op een radiozender geldt namelijk wanneer meer dan 25 procent van de luisteraars nog geen achttien jaar of ouder is.
Jarenlang mocht SLAM! geen alcoholreclames uitzenden, maar dat veranderde in 2017. STIVA-directeur Peter de Wolf: “Alcoholreclame is bedoeld voor en moet ook gericht zijn op volwassenen. Dit brengt een plicht voor adverteerders met zich mee om minderjarigen zo weinig mogelijk te bereiken. Daarom checkt STIVA wat jongerenzenders zijn en geldt de afspraak dat op die zenders geen alcoholreclame mag worden uitgezonden.”
Foto: Pixabay