Het Agentschap Telecom is zeer tevreden met de regeling om FM-vergunningen tussentijds te wijzigen. De afgelopen negen maanden zijn er 75 voorstellen ontvangen om vergunningen aan te passen van omroepen of zenderbeheerders. Dat gebeurt binnen een nieuwe gedragslijn die via internet openheid geeft aan alle partijen. Het is nog een proef, maar als het aan het Agentschap ligt wordt het vast uitvoeringsbeleid vanaf juni aanstaande.
"Het Haagse beleid wordt niet gewijzigd, alleen is de uitvoering een stuk hipper", zegt Marrit de Groot, hoofd Media bij het agentschap. "En dat past goed bij de mediawereld waarin snelle, hippe en doorgaans jonge mensen de toon zetten."
Tot voor kort viel er niet te tornen aan een eenmaal vastgestelde omroepvergunning. Dus kleine wijzigingen in bijvoorbeeld de uitzendfrequentie of het uitzendvermogen waren niet meer mogelijk. "Reden was dat er maximaal ingezet moest worden op digitalisering van radio (uitrol van DAB+). Maar met name de commerciële omroepen denken daar anders over. Het DAB+-avontuur moet betaald worden met de reclameopbrengsten uit de FM-band. Een kleine verbetering van het netwerk kan voor een omroep betekenen dat het meer luisteraars krijgt, dus meer reclame-inkomsten en dus meer kostenbewust geëxploiteerd wordt", aldus De Groot.
Het agentschap heeft in nauwe samenwerking met de markt een plan bedacht om aanpassing en verbetering van bestaande omroepnetten mogelijk te maken: de gedragslijn netverbetering. "Via een mail kan een omroep een informeel voorstel tot verbetering van het eigen omroepnet doen. Iedereen kan dat bekijken op onze website. Agentschap Telecom doet een technische check en als het geen storing oplevert, en er geen bezwaren zijn vanuit de markt, gaat de wijziging door. Dit vraagt van de omroepen een flexibele, constructieve opstelling, want we hebben samen afgesproken dat de omroepen geen juridische procedures gaan starten. Alles is transparant en veel efficiënter: we kunnen snel schakelen. We houden elkaar scherp en het gaat fantastisch."
Volgens De Groot is er nieuw vertrouwen ontstaan na de zenderbrand in Hoogersmilde. "Toen hadden de omroepen ons keihard nodig. Zenders moesten tijdelijk op een andere locatie de lucht in. We hebben toen zelfs telefonisch frequenties verstrekt zonder formeel gedoe. Alles werd in het werk gesteld om de omroepen zo snel mogelijk weer in de lucht te krijgen. Dat was het begin van een vernieuwde samenwerkingsrelatie. We waren toen de spin in het web en hebben heel faciliterend opgetreden. Dat is ook onze missie."