Het aantal radioluisteraars in de doelgroep 10+ is de afgelopen maanden gestegen. Dit meldt het RAB (Radio Advies Bureau). Ook de luistertijd en de reclamemarkt groeit. Adverteerders hebben in 2018 ruim 1,7 miljoen euro meer besteed aan radioreclame dan een jaar eerder.

Luistertijd

De luistertijd in de belangrijke doelgroep 20-49 jaar stijgt in de laatste maanden. Dit is te zien in de doelgroep 20-34 jaar en bij de doelgroep 35-49-jaar. Ook het totaal aantal luisteraars van 10 jaar en ouder stijgt. (Bron NLO/GfK, week 06-24, oktober-december 2018).

Omzet

Radioreclameomzet stijgt in alle categorieën (spot en branded content). De digitale radiobestedingen stijgen volgens het RAB met maar liefst 73%. De toegankelijkheid van radio is verder vergroot. De digitale slagen die de radiomerken de afgelopen jaren hebben gemaakt, leiden tot een uitbreiding van het luisterdomein.

Radio-Ráákt

Dit jaar bestaat radio 100 jaar en vandaag wordt dat door de Nederlandse radiozenders gevierd op Wereld Radiodag. Daarom hoor je vandaag op alle radiostations een speciale radiocommercial van de Radio-Ráákt-campagne. Bijzonder is dat vele radiomerken hun specifieke versie hebben met hun eigen programmamakers. De radiocampagne is ontwikkeld door TBWA en Soundcircus. Alle commercials zijn te beluisteren op radioraakt.nl.

Liedewij Hentenaar (directeur RAB): “Radio is in perfecte vorm voor luisteraars, adverteerders en bureaus. Radio is overal, altijd vrij toegankelijk en de meest betrouwbare nieuwsbron. Luisteraars hebben een sterke relatie met hun radiomerken. De veilige omgeving van radio zorgt voor betrouwbaarheid van de reclameboodschappen.”