De locatie waar Nederlanders naar de radio luisteren, heeft invloed op de effectiviteit van radio. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van OMS en MediaCom waarin de impact en aandacht van radio op diverse luisterlocaties in kaart zijn gebracht. Vandaag werden de resultaten van het onderzoek gepresenteerd.
In het onderzoek wordt onderscheid gemaakt tussen drie locaties: onderweg, thuis en werk. Onderweg blijken luisteraars duidelijk meer aandacht voor de radio te hebben dan thuis of op het werk. 35% van alle respondenten heeft onderweg veel tot heel veel aandacht voor de radio, terwijl dit thuis 25% is en op het werk 15%.
Het verschil wordt volgens het onderzoek veroorzaakt doordat onderweg de radio vaak een primaire activiteit is en thuis en op het werk de radio vaak als achtergrondmuziek aan staat. Ook de aanwezigheid van meerdere mensen heeft invloed op de aandacht. Vooral op het werk zorgt dit voor een daling van 50% in aandacht voor de radio.
Meest effectieve uren
De uren doordeweeks tussen 05:00 – 09:00 uur en 17:00 – 18:00 uur zijn het meest effectief. In het weekend zijn dat de uren 05:00 – 07:00 uur en 20:00 – 24:00 uur.
Voor het onderzoek werden 1.858 respondenten (Nederlanders) ondervraagd. Het gaat om luisteraars van Radio 538, 100% NL, Sublime FM, SLAM!, BNR Nieuwsradio en Radio 10; de zes zenders waar OMS de overkoepelende salesorganisatie van is. Het complete onderzoek is via deze link te vinden.