Het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP) snijdt in de vaste kosten om tegenvallende omzetten het hoofd te bieden. Daarnaast wordt gestopt met een aantal verliesgevende activiteiten. In een adviesaanvraag aan de ondernemingsraad maakt de directie bekend in Rijswijk en Amsterdam op korte termijn circa 35 arbeidsplaatsen te willen schrappen. Het persbureau wil zich richten op de kernactiviteiten: nieuws, alarmering en agendering.
De hardste klappen vallen bij foto en video. Op de fotoredactie verdwijnen tien banen en bij Capital, een dochterbedrijf in opdrachtfotografie, vijf. "De omzetten staan onder zware druk, omdat de concurrentie zo enorm is toegenomen en er sprake is van prijsdumping", aldus Luc van Gompel, algemeen directeur van het ANP. "Wij kunnen daar, met een grote staf van vaste fotografen en redacteuren, niet langer mee concurreren. Foto is een freelance-sector geworden. Bij kranten zijn al jaren geen vaste mensen meer in dienst, het ANP moet nu aansluiten."
Bij tekstredacties van ANP verdwijnen naar verwachting tien arbeidsplaatsen. Daar wordt vooral bespaard op initiatieven waarmee de laatste jaren werd getracht nieuwe omzet te behalen, zoals entertainment, wetenschap en lifestyle. "We trekken ons niet terug van die gebieden, want er zullen ook in de mediasector weer betere tijden aanbreken. Maar nu concentreren we ons op dat wat een persbureau onverslaanbaar maakt: nieuws, agenda en alarmering," zegt Erik van Gruijthuijsen, hoofdredacteur/directeur van ANP Media. "Onze nieuwsdienst wordt versterkt en dat gaat ten koste van andere deelredacties."
Ook bij de verkoopafdelingen (ANP Business Solutions) en in de stafafdelingen gaat een aantal fte’s verloren. Verder is ANP van plan de activiteiten in België op het gebied van distributie van persberichten te verkopen.