Bij de publieke omroep (NPO) is verheugd gereageerd op de luistercijfers over de maanden juni en juli. Radio 1 steeg door Radio Tour de France met 0,8 procent, Radio 2 heeft de hoogste meting ooit in de periode juni/juli en 3FM steeg verder door tot 9,1 procent marktaandeel.
"Het is prachtig dat radioluisterend Nederland het waardeert hoe de publieke radiozenders zich ontwikkelen", zegt Jan Westehof, directeur NPO Radio. "Met heldere profielen en onderscheidend kan het aanbod steeds beter focussen op de belangstelling van de eigen publieksgroepen."
Ook bij 3FM is de vreugde groot. "Wat nou zomerdip? Zomerpiek", zo zegt Jurre Bosman, verantwoordelijk voor de NPS-programma’s op 3FM. Ook dj Gerard Ekdom is blij. "3FM weer gestegen! My god! Kan zo langzamerhand geen taart meer zien 😉 Echt waaaaaaanzinnig!" Net als zijn collega Michiel Veenstra: "Holy sh*t, weer gestegen!!??"
Ook 100%NL is erg blij met de cijfers. Het station steeg opnieuw, met 0,3 procent. "Ik heb al veel meegemaakt, maar een radiostation dat zo snel aan het groeien is, dat is toch wel heel bijzonder", meent Algemeen Directeur Carlo de Boer van 100% NL. "Het is duidelijk dat 100% NL echt aan het doorbreken is. Inmiddels luisteren er ruim 1,6 miljoen verschillende Nederlanders per week naar 100% NL. Vorig jaar waren dit er nog geen miljoen. In tegenstelling tot een collega station, waar op dit moment de dj’s aan het afvallen zijn, vrees ik dat wij deze week weer wat aankomen van het gebak om deze mooie luistercijfers te vieren."
Arrow Jazz FM en Arrow Classic Rock wisten hun marktaandeel vast te houden. "De Arrow-zenders zenden inmiddels al bijna 6 maanden uit via kabel en internet", zegt Arrow-baas Ad Ossendrijver. "Daarmee bereiken wij zo’n twee miljoen verschillende luisteraars per maand. We zijn door het verlies van de FM slechts een derde kwijtgeraakt. Dit bevestigt dat de Arrow-zenders in een erg grote behoefte voorzien."