Classic FM is blij met de meest recente luistercijfers over de periode maart-april die vanochtend bekend zijn geworden. Het marktaandeel van de commerciële klassieke zender steeg licht naar 2,3 procent. Concurrent Radio 4 daalde ook licht, waardoor het verschil nu 0,5 procent is. Deze maand viert Classic FM feest vanwege het 15-jarig jubileum. Het station begon op 30 april 1994 als dochter van het succesvolle Britse Classic FM met uitzenden in Nederland.
"Classic FM heeft de afgelopen vijftien jaar ontzettend veel mensen kennis laten maken met klassieke muziek. Met onze themadagen gewijd aan bijvoorbeeld filmmuziek, klassieke muziek voor kinderen, ‘Classic FM goes Pop’ en veel beluisterde lijsten als de ‘Klassieke Top 1000 Aller Tijden’ hebben we een unieke en zeer succesvolle programmering neergezet. Iedere week genieten meer dan 800.000 luisteraars van onze programma’s en dat is echt iets om trots op te zijn", zo zegt programmadirecteur Pieter Buijs.
Ook een andere dochter van de Sky Radio Group, TMF HitRadio, is blij met de luistercijfers. Het marktaandeel bleef gelijk op 0,3 procent, maar het radiostation ziet een stijging in de doelgroep 10 – 25 jaar in het tijdvak maandag tot en met vrijdag 15:00 – 18:00 uur. Daar steeg het aandeel van 0,9 naar 2,0 procent. “TMF HitRadio heeft een ontzettend mooie score neergezet en mede dankzij de vernieuwde programmering weten steeds meer luisteraars het station te vinden. TMF HitRadio heeft volwassen ambities en deze cijfers tonen aan dat we op de goede weg zitten", zegt Ab Trik, CEO TMF HitRadio.
Ook 100%NL is tevreden. Het marktaandeel steeg met 0,1 procent. “Het is ongelofelijk hoe snel 100%NL in deze concurrerende radiomarkt aan het groeien is. Met zoveel luisteraars kunnen we het nu wel zeggen denk ik: Hoor je muziek uit Nederland? Dan staat de radio op 100%NL", zegt Algemeen Directeur Carlo de Boer van 100%NL.
BNR Nieuwsradio kreeg er ook 0,1 procent bij. Met 0,9 procent heeft de commerciële nieuwszender een recordaandeel. “Heel goed nieuws,” zegt BNR-hoofdredacteur Paul van Gessel. “Wij bereiken steeds meer ondernemende mensen. Zij krijgen van ons no-nonsense radio met kernachtig nieuws, scherpe duiding en goed beargumenteerde opinievorming."