Menno de Boer, zendermanager van NPO 3FM, voelde er weinig voor om de letters ‘FM’ uit de naam te halen. Of om de naam helemaal te veranderen. “Als je het een heel andere naam geeft, dan moet je zo verschrikkelijk veel aan je merk gaan bouwen. Het is vooral ook duur. En bij de publieke omroep willen en mogen we niet heel veel geld uitgeven aan marketing”, zegt Menno in de podcast ‘In Vorm’.
Onder leiding van Menno ging 3FM twee jaar geleden flink op de schop. Het station moest, na veel koerswijzigingen in de jaren daarvoor, een nieuw gezicht krijgen. “Mensen van 50 jaar denken bij 3FM nog terug aan de Kaiser Chiefs en aan Gerard Ekdom, maar die doelgroep zit nu bij Radio 2. Ze komen misschien nog af en toe terug om te snacken, maar iemand van 20 of 25 jaar heeft die associaties niet”, zegt Menno.
Niet oubollig
De zendermanager vindt de term ‘FM’, verwijzend naar de ontvangst via de ether, niet oubollig. “De associatie van mensen met FM is niet oud. Mensen vinden FM niet zoiets als een afkorting waar je niets meer van weet, zoals GSM of SMS. De associatie is positief.”
Bij SLAM!, waar Menno eerder werkte, werden in 2015 wel de letters ‘FM’ uit de naam gehaald. “Misschien was het wel dom om te doen”, blikt hij terug.
Foto: Chantalle Laurent