De Gelderlander en Omroep Gelderland gaan op projectbasis samenwerken. Beide hoofdredacties hebben enkele keren gesproken over hoe ze elkaar op redactioneel vlak kunnen versterken. Het eerste concrete idee wacht nu op uitvoering. Krant en omroep zullen rond de herdenking van Market Garden en de bevrijding 65 jaar geleden, portretten maken van vrouwen tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Het is de bedoeling dat de portretten eerst verschijnen in de bijlage van de krant. ’s Avonds volgt Omroep Gelderland met een documentaire over hetzelfde onderwerp. Wat betreft research zullen beide redacties elkaar voeden. Het idee voor de serie is afkomstig van de redactie van De Gelderlander.
Vooralsnog geldt de samenwerking dus nog alleen voor tekst en tv. Maar de media willen op andere vlakken ook intensiever samenwerken. "Probleem daarbij kan zijn dat onze rechtsvormen verschillend zijn", zegt hoofdredacteur Kees Pijnappels van De Gelderlander. "Zij zijn publiek, wij privaat. Dit tijdsgewricht zal duidelijk maken of we tot vergaande samenwerking kunnen komen. Hoofdredacteur Ton Mallo van Omroep Gelderland ziet niet zo gauw beren op de weg. "Waarom zouden we elkaar niet kunnen vinden, zonder dat de pluriformiteit in het geding komt? Voorwaarde is wel dat de redacties dat willen."