Johan Derksen vindt dat radiozenders te weinig aandacht hebben voor de oudere doelgroep. In een column in De Telegraaf schrijft hij dat ‘ouderen worden genegeerd of behandeld als kleuters’. “Het wemelt in Nederland van de radiostations. Als oudere jongeren, opgegroeid met de Beatles, Van Morrison, de Rolling Stones en Bob Dylan, worden we geterroriseerd door babbelzieke diskjockeys die een cabaretier acteren en de luisteraars toespreken alsof ze een kleuterklas onder hun hoede hebben.”
Ook vindt Derksen dat zijn generatie wordt “lastiggevallen met lullige quizvragen aan luisteraars en volledig overbodige telefoongesprekken. Dan heb ik het nog niet eens over de onvermijdelijke sidekicks die overal om lachen, in overbodige opmerkingen grossieren en werkelijk niets toevoegen. Het is een soort minachting van de luisteraar.”
Omroep MAX
Volgens Johan heeft het allemaal met geld te maken. “Er bestaat een mediawijsheid die aangeeft dat de programma’s moeten worden gemaakt voor kijkers en luisteraars tot 49 jaar. Daarna zouden mensen niet meer gevoelig voor commercials zijn. Met andere woorden: de oudste en rijkste Nederlanders vormen geen doelgroep meer.”
Johan noemt geen namen van radiozenders waar hij kritiek op heeft. Wel is de tv-persoonlijkheid te spreken over Omroep MAX, “die burgerlijk Nederland vanachter de geraniums naar zich toe trok”.
Derksen was zelf eerder op Radio Veronica te horen, maar daar moest hij onlangs vertrekken. Wel is hij tegenwoordig te horen op een themakanaal van Radio 10, de zender ’60’s en 70’s hits’.
Foto: Radio Veronica