Radio 10 heeft flink aan marktaandeel ingeleverd in de doelgroep 20-49 jaar, die door veel zenders als de belangrijkste luistergroep wordt gezien. Radio 10 zag het marktaandeel met bijna een kwart dalen: van 12,6 procent in juni vorig jaar naar 9,6 procent afgelopen maand. Dat blijkt uit de luistercijfers van het NLO.

Het zijn bewogen tijden voor Radio 10, met onlangs het vertrek van Gerard Ekdom uit de ochtend en deze week ook het stoppen van de middagshow van Rob van Someren. In de algemene luistercijfers (doelgroep 10+) daalt Radio 10 in een week tijd sterk, zo bleek gisteren. Onder meer Gijs Staverman, die volgende week start met zijn nieuwe middagshow op de Talpa-zender, moet het tij weer keren.

NPO Radio 2 in de min

Na Radio 10 levert NPO Radio 2 het meeste in, kijkend naar de doelgroep 20-49 jaar. Het marktaandeel zakt met 21 procent. Grote winnaar in 20-49 jaar is NPO 3FM: de jongerenzender krijgt er in een jaar tijd 39 procent marktaandeel bij in de doelgroep. Lag het aandeel in juni vorig jaar nog op 2,8 procent, nu is dat 3,9 procent.

Opvallend is dat Sky Radio er veel luisteraars bij krijgt tussen de 20 en 49 jaar oud. Het marktaandeel steeg met ruim een kwart in een jaar tijd.

(n.b. Vanwege de leesbaarheid wordt er in dit artikel gesproken over procenten, waar dat bij stijgingen en dalingen eigenlijk procentpunten moeten zijn.)

Luistercijfers 20-49 jaar (bron: NLO)

StationJuni 2024Juni 2023Verschil
Qmusic22,9%24,8%-8%
NPO Radio 212,1%15,3%-21%
Radio 53812,0%11,7%+3%
Radio 109,6%12,6%-24%
Sky Radio7,3%5,8%+26%
JOE6,4%
NPO 3FM3,9%2,8%+39%
100%NL2,9%2,8%+4%
Radio Veronica2,8%3,3%-15%

Foto: RadioFreak