De krant De Limburger stapt naar de rechter vanwege het nieuwe logo van de nieuws-app van L1. Het blauwe merk met de witte letters lijkt te veel op het beeldmerk van de krant, vindt de directeur. “Wij hebben diverse pogingen ondernomen om er met L1 uit te komen, helaas zonder succes. Hoewel wij dat graag anders hadden gezien, zijn wij nu genoodzaakt de rechter in te schakelen.”
De regionale omroep L1 veranderde ondanks de huisstijl. De app kreeg ook een nieuwe ‘look’ met een witte versie van het L1-logo tegen een blauwe achtergrond. “Waar L1 in het verleden de kleuren geel en blauw hanteerde, is nu gekozen voor blauw en wit, dezelfde kleurencombinatie die wij al jaren gebruiken”, zegt Vangeel.
Vooral bij push-berichten kan er dan verwarring ontstaan, meent de directeur. “Voor onze lezers is het van belang te weten uit welk huis een bericht afkomstig is.
Afspraken
Tien jaar geleden startte de omroep in samenwerking met De Limburger ‘1Limburg’ als nieuwsmerk. De Limburger stapte daar in 2017 uit en volgens de krant zijn er toen afspraken gemaakt over ‘herkenbaarheid’.
Directeur Brank Eijssen van L1 zegt het verschil van inzicht over de logo’s te betreuren. “Ik wek liever inhoudelijk samen met de krant, dan deze twist over een app-icoon.” Hij vindt dat het logo meer dan genoeg afwijkt van het beeldmerk van De Limburger. “Ik zie een rechtszaak met vertrouwen tegemoet.
Een kort geding dient op 18 april bij de rechtbank.