De STER hanteert tarieven voor radio-reclame die ver onder de marktprijs ligt. Dat zegt directeur Jan Willem Brüggenwirth van Radio 538 in adformatie. Door de lage prijzen worden commerciële zenders gedwongen mee te gaan in het verstrekken van hoge kortingen, zegt hij.
"Het steekt ja. Vanuit de publieke sector wordt een prijsniveau gesteld en dat is een verkeerd signaal. Dat horen we terug van adverteerders en mediabureaus. Andere radiopartijen moeten daarin mee om hun fair share te halen", aldus Brüggenwirth, die eerder wel aangaf voorstander te zijn van reclame op de publieke zenders.
De baas van Radio 538 zegt al contact te hebben gehad met STER-directeur Arian Buurman. "Maar dat wordt al gauw een welles-nietes-spelletje." Hij pleit er dan ook voor om een onafhankelijke partij naar de cijfers te laten kijken.
Michel Frank van media-inkoopreus Magna Global is het niet eens met de directeur van 538. "Onder de marktprijs is een gevoelige term, want wat is die marktprijs precies? Radio 538 zal ook last hebben van Q-music, en Q-music op zijn beurt weer van Sky Radio." Hij is niet ongelukkig met de huidige situatie in radioland. "Radio is een vechtmarkt en wij doen daar ons voordeel mee."
STER-baas Buurman ontkent de beschuldigingen van zijn 538-collega. "Wij stunten niet met de prijs. Daar heeft de STER, dat minder reclamezendtijd ter beschikking heeft dan de commerciëlen, geen belang bij. Het past ook niet bij de STER om een prijsdumpbeleid te voeren, wij voeren een langetermijnbeleid."