Als het aan MAX-directeur Jan Slagter ligt wordt de STER afgeschaft. "Het wordt tijd dat Loekie met pensioen gaat", zo zegt hij naar aanleiding van eigen onderzoek. In opdracht van Omroep MAX heeft Evidens Onderzoekdiensten uit Amsterdam een onderzoek verricht onder ouderen en hen gevraagd waar men zich het afgelopen jaar het meest aan heeft geërgerd. In totaal hebben 1.193 panelleden van 50 jaar of ouder aan dit onderzoek meegewerkt. In de ergernissen top tien staat reclame bovenaan. 75 procent van de ouderen stoort zich aan de reclameblokken.
"Het verbaast me niet dat ouderen zich ergeren aan reclame op radio, televisie en internet", zegt Slagter. "Het is een veel gehoorde klacht. Daarom pleit ik al jaren voor reclamevrij publieke zenders. Gelukkig hoor je ook in de politiek dat steeds meer partijen voor afschaffing van de STER zijn. Tevens kunnen de kranten, die het nu moeilijk hebben rekenen op extra advertentieverkoop als de STER zal worden afgeschaft. De vraag is alleen wie hakt de knoop door."
Het geld van de STER gaat niet naar de publieke omroepen zelf. Het geld vloeit terug naar de Staat. Als dat geld weg valt, moet zal de Staat dat geld zelf op moeten brengen.
NPO-voorzitter Henk Hagoort zei eerder al niet van de STER af te willen. "Het is een illusie om te denken dat als je de STER-reclames afschaft er dan geld teruggaat naar de belastingbetalende burger of dat je er noodlijdende kranten mee redt. Het geld zal dan immers vooral naar de commerciële zenders gaan en in de zakken verdwijnen van buitenlandse aandeelhouders", aldus Henk Hagoort.