De alcoholindustrie zal geen reclames meer uitzenden op Slam!FM en TMF Radio. De Stichting Verantwoord Alcoholgebruik (STIVA), waarin de drankproducenten verenigd zijn, laat jaarlijks vaststellen welke radio- en televisiezenders op basis van de kijk- en luistercijfers zijn aan te merken als jongerenzender. Naast de twee radiozenders is dat ook tv-zender TMF.
"Uitzending van alcoholreclame op één van deze zenders zal als een overtreding van artikel 23 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RvA) aangemerkt worden", laat de STIVA weten. Een jongerenzender is een zender waarvan het publiek uit meer dan 25 procent minderjarigen bestaat.
Op 1 januari 2009 zal de nieuwe Mediawet in werking treden. In deze wet is een verbod voor alcoholreclame opgenomen tussen 06:00 en 21:00 uur. Omdat het uitzenden van reclame voor alcoholhoudende dranken overdag wettelijk niet meer toegestaan is, is bij de analyse van de kijk- en luistercijfers alleen gemeten in het tijdvak tussen 21:00 en 06:00 uur. Tot en met 2007 werden de jongerenzenders vastgesteld op basis van de kijk- en luistercijfers van een hele dag.