De ledenwerfcampagne van de NCRV is een succes. In korte tijd heeft de omroep met de campagne om ‘dichtbij mensen te komen’ zo’n 30.000 nieuwe leden weten te werven. Daarmee heeft de NCRV nu ongeveer 345.000 leden. April volgend jaar moeten dit er 350.000 zijn.
In het verleden betoogde de NCRV dat het ledenverlies van de laatste jaren vooral werd veroorzaakt doordat oudere leden naar een verzorgingshuis gingen of overleden. Het zou niets te maken hebben met de prestaties van de omroep, of met de programma’s. Door de recente toename in het aantal leden, lijkt deze verklaring aan geloofwaardigheid te winnen.
Manager Marketing & Communicatie Jan Hilbers noemt de campagne in Spreekbuis succesvol. “De volgende stap is om doelgroepgerichter te gaan werken.” Intern is er veel steun voor de campagne. "Er zijn medewerkers die in eigen kring werven. De sfeer is goed, de hele organisatie doet mee. Het is niet alleen een speeltje van marketing en communicatie. Iedereen voelt zich verantwoordelijk."
In haar campagne zet de NCRV vooral in op de programma’s en de presentatoren. "In het huidige programmeringsmodel kunnen omroepen zich maar moeilijk profileren. Om de organisatie een gezicht te geven, is gewoon steeds lastiger. Mensen hechten zich bovendien meer dan vroeger aan programma’s en presentatoren. Vaak weten ze niet eens van welke omroep een programma is. Vandaar onze keuze om in onze uitingen de nadruk te leggen op bijvoorbeeld Hello Goodbye, Man bijt Hond of Praatjesmakers."
In het najaar komen er weer spots op de tv. "Daaromheen plannen we acties, waarbij we in contact komen met potentiële leden. We willen dichtbij mensen komen. Dat is een specifiek kenmerk van de NCRV. Dat probeer je ook in je communicatie uit te dragen."