Als het aan communicatiewetenschapper Karen Soeters ligt, krijgen dieren in Nederland een eigen publieke omroep. Ze gaat vanaf dinsdag proberen 50.000 dierenliefhebbers en -beschermers samen te brengen om op 1 april 2009 omroep Piep van de grond te tillen.
"Piep is dan de eerste omroep in Nederland die dieren – en hoe we als mensen met hen omgaan- centraal stelt op radio en tv", liet Soeters maandag weten. Met het initiatief wil ze "met meer aandacht voor dieren in de media de balans tussen mens, dier, natuur en milieu gunstig beïnvloeden".
De programmering wordt vanuit het belang van dieren ingevuld, maar kijkt volgens de initiatiefneemster verder dan alleen één groep levende wezens. "Er is plaats voor nieuws en actualiteiten, entertainment, jeugdprogramma’s, talkshows, documentaires en natuurfilms." Met 3 miljoen katten, 2 miljoen honden, 1 miljoen konijnen, 3 miljoen kooivogels en 500 miljoen dieren in de bio-industrie is er volgens omroep Piep een brede belangstelling voor de belangen van dieren in Nederland.
Enkele dierenliefhebbers helpen bij het plan, onder wie filmmaker Evert van den Bos, communicatiestrateeg Matthijs de Jongh (KesselsKramer), Media- en Cultuurdocent Maarten Reesink (verbonden aan de Universiteit van Amsterdam) en art director Erik Kruize (Roorda).