Adverteren op de radio blijft populair. De zogenoemde radiospotomzet steeg afgelopen jaar met 7,9 procent, naar ruim 219 miljoen euro. Dat blijkt uit cijfers van brancheorganisatie Audify. Radioreclame blijft eruit de populairste vorm van audio-adverteren.

De totale audioreclamebestedingen over 2023 lagen op 242 miljoen euro netto. Dat is een record en ruim 16 miljoen euro meer dan in 2022. Er zijn vorig jaar meer dan 11,3 miljoen radiospots ingekocht, meldt Audify. Het aandeel branded content neemt 4,9% voor haar rekening, met 11,8 miljoen euro. Digitale audioreclame is de grootste stijger en groeit met 13,2% naar 11 miljoen euro, goed voor een aandeel van 4,5%.

Grote rol in mediastrategie

Volgens Liedewij Hentenaar, directeur Audify, tonen de cijfers aan dat audioreclame “een steeds grotere rol speelt in de mediastrategie van bedrijven”. Dat zou onder meer ook komen door de toegenomen populariteit van podcast.

Of de reclameopbrengst hoger was doordat er vorig jaar sprake was van hoge inflatie – en dus ook radioreclame duurder werd – vermeldt Audify niet.

Foto: Pixabay