Google gaat haar radioproducten uitbreiden. Het Amerikaanse bedrijf komt volgende week met een nieuw systeem dat radiomakers helpt uitzendingen samen te stellen. ‘Google Radio Automation’ zal voor het eerst worden getoond tijdens de National Association of Broadcasters (NAB), die vrijdag begint in Las Vegas.
De nieuwe software is de volgende generatie van de reeds bestaande Maestro en SS32 producten van Google. Radiomakers gebruiken deze producten om een aantal belangrijke taken te automatiseren, zoals het toewijzen van liedjes en reclamespots aan slots en het opnemen van audio. Google Radio Automation zal de functies van Maestro en SS32 combineren in één nieuw pakket, en daarbij een grote hoeveelheid verbeteringen bieden, zoals een open software platform.
In een poging om minder afhankelijk te zijn van de online advertentiemarkt, richt Google zich op drie onderdelen van de radiomarkt. Naast de nieuwe applicatie richt de zoekgigant zich ook op de advertentiemarkt. Google Audio ads stelt adverteerders in staat om advertentiecampagnes te maken en beheren, terwijl Adsense for Audio datzelfde doet voor de radiostations.
Google wil graag voet aan de grond in de radiomarkt. Daarom nam het 2,5 jaar geleden het bedrijf dMarc over. Het bedrijf heeft inmiddels zo’n 1600 radiostations in haar distributienetwerk. De radio-ambities kwamen begin 2007 enigszins negatief in het nieuws, toen de oprichters van dMarc, Chad Steelberg en zijn broer Ryan Steelberg, het bedrijf na een conflict verlieten.
Google verwacht Radio Automation later dit jaar te kunnen uitbrengen. Bestaande klanten van Maestro en SS32 kunnen gratis upgraden naar de nieuwe versie.