Het Commissariaat voor de Media wil Radio 2 een boete van 80.000 euro geven omdat het in de fout is gegaan bij het maken van het album The Look of Love van Trijntje Oosterhuis. De zender zou ‘zich voor het karretje hebben laten spannen’ van de platenmaatschappij .
De zender zou 40.000 euro hebben geïnvesteerd in de cd van Oosterhuis. In ruil daarvoor zou Radio 2 een deel van de opbrengst uit de verkoop van platenmaatschappij EMI hebben gekregen. Het zou gaan om 100.000 euro, dat de zender moet delen met het Metropole Orkest.
Daarnaast zou de zender teveel reclame voor de cd hebben gemaakt, door veel nummers van ‘The Look of Love’ op de radio te draaien. De politiek sprak eerder van belangenverstrengeling en misbruik door Radio 2 van zijn positie als publieke zender.
De zender zelf zegt dat het om een normaal percentage royalties gaat. Radio 2 zou die hebben gekregen omdat het Metropole Orkest de muziek op de cd heeft verzorgd. Het orkest is verbonden aan de publieke omroep. "Een CD-opname met een kwalitatief hoogwaardig orkest als het Metropole Orkest is zo kostbaar dat commerciële partijen niet snel in een dergelijk project stappen zonder een publieke zender als Radio 2", aldus zendermanager Kees Toering. "Dat Radio 2 vervolgens aandacht heeft gegeven aan de CD op de zender is logisch. Radio 2 heeft overigens niet méér aandacht gegeven aan deze CD dan aan CD’s van bijvoorbeeld Guus Meeuwis, Katie Melua, Michael Bublé, Bløf en andere artiesten die in het format van de zender passen."
"De CD en het live-concert is een project met internationale allure. Hoe graag we ook zouden willen, dergelijke projecten kunnen wij niet alleen opzetten. Daar heb je partners voor nodig. Wij zijn geen platenmaatschappij en hebben die ambitie ook niet. Natuurlijk hebben wij goed onderzocht of wij dit als publieke zender moesten doen. De artistieke kwaliteit van het project heeft daarbij de doorslag gegeven. Dat een private partij daar vervolgens iets aan verdient, lijkt me niet meer dan normaal."