De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) is blij met de luistercijfers over 2007. De radiostrategie die in 2006 is gekozen is volgens de NPO een succes. De landelijke publieke radiostations hebben in
2007 een luistertijdaandeel van 30 procent. In 2005 was dit nog 28,1 procent, in 2006 29 procent. Dit blijkt uit de CLO (continu luisteronderzoek) jaarcijfers verzorgd door Intomart GFK die vandaag zijn gepubliceerd.
“NPO heeft onder druk van de bezuinigingen in 2006 gekozen voor een geïntegreerde radiostrategie. We kozen als opdracht ‘Meer doen met minder geld’ en hadden de ambitie voor alle doelgroepen Nederlandse publieke radio te maken. De cijfers laten zien dat deze koers voor de meeste zenders loont en de publieke radio voor veel luisteraars aantrekkelijker heeft gemaakt”, zegt Jan Westerhof, directeur radioprogrammering NPO. “In 2008 willen we deze radiostrategie verder doorvoeren door de radiostations nog sterker te positioneren ten opzichte van elkaar en ten opzichte van het overige aanbod aan zenders. Een andere ambitie is om van Radio 1 een nieuwsstation te maken dat klaar is voor de toekomst en dat nieuws via alle mogelijke kanalen kan gaan brengen.”
Volgens de NPO laten de jaarcijfers zien dat de losse zenders het goed doen in hun eigen doelgroep. “Radio 2 is onbetwist marktleider in de doelgroep van 35 tot 54 jaar. 3FM pakt ruim vier procent groei in de doelgroep 15 tot 34 jaar. Het luistertijdaandeel van Radio 5 heeft zich in 1 jaar tijd ruim verdubbelt en is daarmee snelste groeier. Radio 4 toont een stabiele groei”, laat de organisatie weten. Radio 6 heeft zich als nieuwe zender pas sinds einde 2007 aangesloten bij het CLO onderzoek.
Onlangs werd bekend dat de publieke zenders in 2008 een marktaandeel van 33 procent als doelstelling hebben.