De AVRO krijgt mogelijk een boete van 20.000 euro omdat er teveel reclame is gemaakt in het 3FM-programma Arbeidsvitaminen. Het Commissariaat voor de Media (CvdM) heeft een onderzoek gedaan naar het programma-onderdeel ‘Bedrijf van de Dag’ na een klacht. Op 10 januari kan de AVRO zich nog verdedigen tegen de boete.
Eind januari 2006 werd al een waarschuwing gegeven. Vervolgens zijn een aantal uitzendingen onderzocht. 30 juli 2007 werd er geluisterd. Daarin werd volgens het Commissariaat teveel reclame gemaakt voor de Hema, die dag het bedrijf van de dag. De naam werd vijf maal vermeld, de afdeling Food en Horeca zelfs drie keer en de activiteiten van het bedrijf en de baas van het bedrijf of de afdeling drie keer. De presentator merkte zelfs op dat hij niet zo veel over het bedrijf hoeft te zeggen, omdat iedereen het kent. Toch werd nog gezegd dat het bedrijf bekend staat om ‘de rookworst, tompoucen en leuke gebruiksartikelen voor elke dag.’
Ook wordt er meerdere malen gerefereerd aan een special rosé van de Hema, die tevens als prijs te winnen is. Dit is in strijd met de reclameregels in de Mediawet, zegt het Commissariaat. Met name omdat er specifieke aanprijzingen in zitten.
Daarna is er ook nog geluisterd op 12 november 2007, 13 november 2007 en 19 november 2007. Ook in die uitzendingen heeft het CvdM overtredingen geconstateerd. Daarmaa vindt de mediawaakhond dat de overtreding structureel is. [Broadcast Magazine]