FunX heeft een probleem met het bereiken van de autochtonen. Dat zei directeur Willem Steegman bij BNR. De randstedelijke urbanzender van de publieke omroep weet onder allochtonen een flink marktaandeel te halen. “Maar van de autochtonen weten wij maar twaalf procent te bereiken. Dat is dus ons probleem.” FunX is namelijk een jongerenzender en geen allochtonenzender, zegt de directeur.
“Autochtone jongeren zijn opgevoed met een breed media-aanbod. Allochtone jongeren hebben eigenlijk maar 1 zender, namelijk FunX.” Het tweede probleem volgens Steegman is dat de beeldvorming zo is dat er een kloon is ontstaan. “Autochtonen denken dus: dat is een allochtonenzender en dus niet voor mij.”
“Het zit ons absoluut dwars”, geeft hij toe. “Het is de sport om alle Amsterdammers of Rotterdammers aan ons te binden. Ik denk dat wij daar de komende vijf jaar nog een hele hoop listen op moeten verzinnen. En dat doen we niet academisch, maar gewoon door te kijken wat werkt.”
De zender bestaat vijf jaar. Aankomende donderdag viert FunX dat met een feest in Amsterdam. Prinses Máxima zal daarbij zijn.