“Radio is slow business”, benadrukt Paul van Gessel, sinds april hoofdredacteur van BNR Nieuwsradio in NRC Handelsblad. Hij doelt op zijn blog, waar deze week veel negatieve reacties kwamen op verdwenen programmas, presentatoren en de nieuwe jingles. “Ik schrik er niet van. Het veroveren van de harten van de luisteraars is een traag proces.”
Opmerkelijk genoeg kwamen er zelden reacties op het weblog, todat BNR afgelopen maandag de nieuwe programmering in gebruik nam. Sindsdien zijn er bijna 250 reacties binnen gekomen. Verruit de meesten zijn negatief.
De slogan ‘BNR bespaart je de onzin’ wordt vanaf vandaag ook door een landelijke marketingcampagne uitgedragen. BNR’s nieuwe stem is een jonge vrouwenstem, volgens de hoofdredacteur goed passend bij de nieuwe radiovormgeving van jingles, tunes en nieuwe Engelstalige programmatitels als On the Move en Powerlunch. Juist die verjongingskuur wordt door de criticasters op Van Gessels blog gehekeld: “Het lijkt Veronica wel”. Van Gessel: “Zure reacties horen er natuurlijk ook bij. Maar niet veranderen was geen alternatief. Het oude BNR zat al jaren op deze luisterdichtheid. Het zou niet op wonderbaarlijke wijze opeens zijn gaan groeien.”
Update:
Inmiddels is het niet meer mogelijk zomaar te reageren op het weblog van Van Gessel, registratie is vereist. Aanvankelijk waren ook alle reacties verwijderd, maar die zijn nu weer terug.