De nieuwe programmering van Radio 5 is een groot succes onder 55-plussers, de doelgroep. De beluistering is die leeftijdscategorie is bijna verdriedubbeld. Alleen de omroepen die s avonds uitzenden, delen niet in het succes. Als zij ook een groter bereik nastreven zullen ze iets moeten doen aan de inhoud van die programmas, zo vinden de zendermanagers.
De term éclatant succes wil zendermanager Kees Toering (nog) niet in de mond nemen, maar het gaat goed met Radio 5. Heel goed zelfs, sinds september vorig jaar het zorgenkindje van de Nederlandse radio de programmering drastisch veranderde. Praatprogrammas zoals ‘Plein Publiek’ en ‘Dolce Vita’ verdwenen. Het populair wetenschappelijke programma ‘Hoe?Zo!’ werd verplaatst naar de avond, net als de geëngageerde talkshow ‘Desmet Live’.
De programmering overdag werd strak gereguleerd. Vijf vaste blokken met lifestyle, service en vooral veel muziek van, zoals Toering het uitdrukt, artiesten die je nergens anders meer hoort. Denk aan de Blue Diamonds, Willeke Alberti, Frank Sinatra. De programmering overdag wordt verzorgd door Omroep Max, AVRO, KRO, NCRV en EO.
Die dagprogrammering slaat zo aan dat het luistertijd aandeel bijna verdriedubbeld is. Toering: “Dat is een groot succes als je de korte periode die we nu bezig zijn – een maand of elf – in ogenschouw neemt. Er is sprake van een heldere programmering. In februari hadden we de Week van de jaren 50. Die heeft veel luisteraars getrokken. We hebben nu net de Week van de jaren 60 gehad – en dat ging nog beter. Alleen al 550.000 55-plussers hebben naar die week geluisterd.”
De luisteraars van Radio 5 komen overal vandaan. “Voor een deel gaat het om mensen die nu veel langer luisteren. Maar natuurlijk zijn er ook mensen bijgekomen. Van de regionale omroepen. En voor een deel van Radio 2′”, zegt Toering. Als zendermanager van Radio 5 en Radio 2 heeft hij daar overigens geen enkel probleem mee. “We promoten Radio 5 juist op Radio 2. Dat is bewust beleid. De bedoeling is dat we zo Radio 2 ook een wat scherper profiel geven als zender voor een iets jongere doelgroep. Er is dus geen sprake van kannibalisme. Integendeel. Iedereen is waanzinnig enthousiast. Er zijn zelfs omroepen die ook willen meedoen op Radio 5. Zo heeft de VARA zich al gemeld.”
Hoe positief betrokkenen ook zijn over de dagprogrammering van Radio 5; als het gaat om de avondprogrammering verdwijnt elk enthousiasme. De luistercijfers zijn ronduit bedroevend. Wie ze goed bestudeert, ziet dat er nog wel een groep mensen is, die om negen uur s avonds zn toestel speciaal voor Hoe?Zo! inschakelt. Meer specifiek: van het aantal mensen dat dan toch al naar de radio luistert, neemt het aandeel dat specifiek Radio 5 aan zet, iets toe. Maar het totaal aantal mensen dats avonds naar de radio luistert, is laag.
“Overdag ziet er prachtig uit. De luistercijfers van de avond zijn vergelijkbaar met wat het was. Maar ik had ook niet de verwachting dat de luistercijfers s avonds heel anders zouden worden”, zegt directeur radioprogrammering Jan Westerhof van NPO. Toch ziet hij mogelijkheden om het bereik te vergroten. “We zijn nu met de RVU aan het praten over een andere koers – of de RVU meer aansluiting kan krijgen met de doelgroep van Radio 5.”
Westerhof denkt aan een mengvorm van educatie en muziek. Zelfs samenwerking van bijvoorbeeld Omroep Max (voor de muziek) en RVU (voor onderwijsdoeleinden), sluit hij niet uit. [Publiek Centraal]