De interkerkelijke omroep Ikon gaat zich meer profileren als christelijke omroep. In een nieuw ‘mission statement’ schrijft de publieke omroep meer nadruk te willen leggen op zijn protestants-christelijke ‘roots’.
In het vorige mission statement uit 2001 schreef de Ikon ‘vanuit oecumenisch perspectief blikverruimde programma’s’ te willen maken. Deze formulering geeft volgens algemeen directeur Martin Fröberg van de Ikon op dit moment onvoldoende weer welke veranderingen de samenleving, de publieke omroep en de Ikon hebben ondergaan. Hij wijst daarbij op de toegenomen aandacht en waardering voor religie.
De wijziging is opmerkelijk omdat de Ikon kritiek kreeg van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN). Dat bleek uit het zogeheten besluitsvoorstel dat het PKN-bestuur ter voorbereiding op de synodevergadering van volgende maand heeft opgesteld. De PKN is samen met zes andere kerken opdrachtgever van de Ikon.
Geestelijke stromingen in Nederland hebben recht op zendtijd. De zendtijd voor de protestantse stroming is toegewezen aan de zeven kerken, de PKN is veruit de grootste, die de Ikon opdracht hebben gegeven die zendtijd te vullen.
De Ikon is geen PKN-spreekbuis, stelt het kerkbestuur, maar in de programmas moet wel duidelijk het protestants-christelijke geluid van de kerken te herkennen zijn. En dat is niet goed genoeg gebeurd, luidt ook de conclusie van de zogeheten Beraadgroep Ikon van de PKN.
De Ikon moet zich, schrijft de beraadgroep in een notitie, explicieter dan in het verleden bezinnen op de rol als omroep van (protestantse) kerken. Volgens het besluitvoorstel van het kerkbestuur moet de Ikon “vanuit de protestants-christelijke identiteit” meer geprofileerd inspelen op “de hernieuwde belangstelling voor levensbeschouwing en religie”. [Trouw]