De luistercijfers werden deze week weer gepubliceerd. Tijd om in de doelgroep 20 – 49 jaar te duiken. In de voor adverteerders interessante doelgroep is Radio 538 marktleider en volgt Qmusic op de tweede plaats. In vergelijking met een jaar geleden doen Qmusic en Radio 2 goede zaken, beide zenders krijgen er 1.2 procentpunt marktaandeel bij.
Opvallend in de luistercijfers is ook Kink dat in deze doelgroep 1.0 procent marktaandeel weet te scoren. Programmadirecteur Michiel Veenstra: “KINK is overduidelijk een station dat gemist werd. Mensen die ons ontdekt hebben luisteren ongeëvenaard lang. De mix van alternatieve classics en spannende nieuwe muziek bevalt een nog steeds groeiende groep luisteraars.”
Station | feb - mrt 2020 | jan - feb 2020 | feb - mrt 2019 | |||
01. | Radio 538 | 16.1 % | 16.5 % | 0.4 | 16.4 % | 0.3 |
02. | Qmusic | 15.7 % | 15.5 % | 0.2 | 14.5 % | 1.2 |
03. | NPO Radio 2 | 14.3 % | 13.9 % | 0.4 | 13.1 % | 1.2 |
04. | Radio 10 | 11.3 % | 11.3 % | = | 11.5 % | 0.2 |
05. | Sky Radio | 9.3 % | 9.4 % | 0.1 | 9.7 % | 0.4 |
06. | Radio Veronica | 4.7 % | 5.1 % | 0.4 | 4.7 % | = |
07. | E Power | 4.5 % | 4.7 % | 0.2 | 4.7 % | 0.2 |
08. | NPO 3FM | 3.9 % | 3.7 % | 0.2 | 4.4 % | 0.5 |
09. | 100% NL | 3.3 % | 3.6 % | 0.3 | 3.1 % | 0.2 |
10. | NPO Radio 1 | 2.7 % | 2.5 % | 0.2 | 2.8 % | 0.1 |
11. | SLAM! | 2.3 % | 2.4 % | 0.1 | 2.1 % | 0.2 |
12. | KINK | 1.0 % | 0.9 % | 0.1 | % | |
13. | NPO Klassiek | 0.9 % | 0.8 % | 0.1 | 0.8 % | 0.1 |
14. | Sublime | 0.9 % | 0.7 % | 0.2 | 0.9 % | = |
15. | BNR Nieuwsradio | 0.8 % | 0.8 % | = | 0.7 % | 0.1 |
16. | NPO Radio 5 | 0.4 % | 0.5 % | 0.1 | 0.4 % | = |
Mannen en vrouwen
Bij de mannen in de doelgroep 20 – 49 is NPO Radio 2 momenteel 538 voorbij als marktleider. Bij de vrouwen in de doelgroep is Qmusic de marktleider en staat 538 ook op de tweede plaats.
Foto: Radio 538